Thailand – mad – del 1

Endelig! Cirka en måneds tid efter hjemkomst fra skønne, fantastiske, gæstfrie Thailand har jeg endelig fundet tid til at fortælle dig om mine mad oplevelser i dette spændende land 🙂

Thailand er et rent mekka for et madøre, som mig. Det bugner med eksotiske frugter, spændende og stærke retter, gadekøkkener og de skønneste og allermest læskende drikke, der kan fås noget sted i verden (er jeg helt sikker på).

Jeg havde sat mig for, at jeg skulle prøve så meget forskelligt med, som muligt, der skulle ikke spises pizza eller burgere og jeg ville holde mig fra alt det sikre. Desuden havde jeg også sat mig to mål:

1. Jeg skulle smage en stegt græshoppe – helt ærligt, hvor svært kan det være? Sådan nogle små, knasende dimser…

2. Jeg skulle, inden ferien sluttede, spise lige så stærkt mad, som thaierne.

Tror du, jeg nåede begge mål? Læs med, og find ud af det 😉

Den første aften spiste vi på vores hotel. Vi var ankommet sidst på eftermiddagen, der skulle pakkes ud og et langt bad ventede ovenpå 26 timers rejse, hvoraf de 8 af timerne var ventetid!

Hotellets restaurant var super hyggelig – det var også her vi nød vores morgenmad hver morgen. Skøn udsigt ud over Andamanerhavet 🙂HotelletEt lille udsnit af maden på vores hotel og den vidunderlige udsigt 🙂

Vi bestilte 2 retter hver – aftalen var under hele ferien, at vi delte maden, så kunne vi smage endnu mere og nogle aftener bestilte vi 6-7 retter, skønt 😀

Vi fik krabbekød, forårsruller, surf n’ turf og oksekød i en mild pebersauce. Forretterne delte vi, resten delte vi ikke – en aftale kan godt brydes i enkelte tilfælde – det viste sig senere, at denne aftale blev ignoreret op til flere gange undervejs 😉

Morgenmaden på hotellet var buffet og delvis Continental. Udover forskelligt brød, marmelader, æg, skøn eksotisk frugt, yoghurt og cornflakes var der også stegte ris i forskellige varianter, stegte nudler, ris kogt i bouillon med fiskeboller, kartoffelmos, kartoffelbåde, kogt skinke, kogte pølser og en del andre ting. Jeg prøvede de stegte ris, nudlerne og kartoffelbådene, og vendte hver dag tilbage til de lidt mere vante retter til morgenmad. Selvom jeg kan spise nærmest alt til morgenmad, så stod jeg alligevel af på stegte ris med æg og fiskeboller… Uha – det var ikke lige sagen…

Kæresten er lidt mere til de “sikre” retter, når vi skal ud at spise – dette gælder uanset, hvor vi er i verden, inklusiv kære Dannevang. Men alligevel fik jeg ham ud af hans comfort zone, da jeg fik ham overtalt til at købe mad ved de små gadekøkkener på et skønt lokalt marked. Om det var de små delikate pandekager med guf-agtigt fyld, den lækre kyllingesatay, de delikate puffede kartoffelkugler, forårsrullerne, krabbekødet på spid eller bare stemningen, der fik ham overbevist – det ved jeg ikke, men han kom flere gange under vores 3 uger lange ferie ud af sin comfort zone og han nød det 😉Marked 2Skønt og knap så skønt mad på markederne, alt fra lækre kager til insekter 😉

Vi endte faktisk med oftere at købe mad ved gadekøkkenerne og tage med hjem på vores terrasse på hotellet om aftenen, end at spise på restauranter.Marked 1Eksotiske frugter, fisk, skaldyr – alt hvad hjertet begærer 🙂

Vi fejrede vores årsdag, som var lige først i ferien, på en sindssyg lækker restaurant, og det var noget nær det dyreste restaurantbesøg længe, men det var det hele værd. Fusionskøkken mellem thai og fransk, direkte på stranden, en tjener til to personer, rose til damen ved bordet, udsøgt service, fantastisk mad og den smukkeste solnedgang. Det betaler jeg gerne 7.000 baht for igen. Omregnet til danske kroner kostede 2 glas kir royal, 4 retter, 3 glas vin, en sodavand og det mest romantiske oplevelse nogensinde lige knap 1.100 kr. og det er jo ikke så dyrt alligevel 🙂

Denne skønne restaurant hedder Boathouse Wine & Grill og ligger i Kata på Phukets vestkyst lige på Ban Kata Yai (Ban betyder strand på thai – så stranden Kata Yai). Det er en udsøgt restaurant, hvor pæn påklædning kræves af gæsterne. Så tanktop, shorts eller bikini er ilde set og ret respektløst at dukke op i.3 års dagRomantiske Boathouse Wine & Grill – perfekt årsdag 🙂

Vi begyndte med et glas lækkert kir royal og lidt tørrede nødder og små tørrede fisk (man må ikke sige adr om mad, men adr… de smagte bare så meget af død fisk, som noget kan – uff), derefter blev vi vist til vores bord med skøn udsigt ud over andamanerhavet.
Som en lille appetitvækker fik vi en skøn gazpacho, der smagte himmelsk af solmodne tomater og skønne krydderurter med en snert af chili. Til forret fik vi begge Siam tapas, som bestod af kammusling med ingefær, soya og forårsløg, forårsrulle med glasnudler og grønsager, krabbekød og kyllingesatay med en skøn chilisauce til. Til hovedret fik jeg ravioli med morkler og jomfruhummer, kæresten fik steak med rødvinssauce, sauteret svampe og pommes frites til.

En skøn aften i romantikkens tegn 🙂

Efter en lille uge med masser af thai mad, ris, stegte nudler, skaldyr, eksotiske frugter og vidunderlige kolde Singha øl, begyndte jeg at mærke en vis trang. Jeg prøvede at undertrykke den, men til sidst måtte jeg give op og kaste håndklædet i ringen – jeg fandt vores guide bog frem, der var en lille klokke, der ringede i mit baghoved, og jo!!! Jeg havde husket korrekt; i centrum af Karon by lå der en rigtigt lækker restaurant, The Sandbar, hvor man kunne få virkelige, lækre, delikate….pizzaer…. Jeg trængte simpelthen til en pause fra thai maden. Du tænker sikker, at det ikke er muligt, men når du ikke er vant til at spise det hver dag, så får du lige pludselig nok, og du vil bare gerne have noget genkendeligt, også selvom du er et kæmpe madøre, som mig.

Vi tog på The Sandbar og bestilte to pizzaer, som vi selv sammensatte; en med vilde svampe, mozzarella, thai basilikum, og lidt parmaskinke, den anden med mozzarella, røget kylling, kæmperejer, thai basilikum og stegte skiver af hvidløg og de smagte SÅ godt – det er nogle af de bedste pizzaer, jeg har smagt udenfor Toscana. Skønt med lidt genkendeligt mad 🙂Mad diverse 2Lækre pizzaer fra The Sandbar, sublim Khao Soi, skøn vandmelonshake og det hele må du læse mere om i næste lille skriv fra mig 😉

Så meget for, at holde mig fra det sikre 😉 😉

Vores madeventyr fortsatte, da vi kom til Phi Phi Don. Vi havde valgt et dejligt afsidesliggende hotel 30 minutters gang væk fra byen på Long Beach; Paradise Pearl Bungalows. Vi regnede egentlig med, at vi ville tage ind til byen om aftenen og spise, men allerede første dag, da vi, lidt små sultne, besluttede os for at prøve lidt mad på hotellet ved frokost tid, var vi solgte. Det var super lækkert og virkelig billigt. Vi blev derfor på hotellet begge aftener og spiste vores aftensmad i solnedgangens skær på stranden.

Hotellets tjenere morede sig over vores bestillinger hver aften. Vi kunne ikke nøjes med en ret, som mange af de andre gæste – næh nej. Første aften bestilte vi 4 hovedretter og to desserter, intet mindre kunne gøre det 😉 Vi bestilte blandt andet stegte grønsager – thaierne er mestre i at lave stegte grønsager, de smager vildt godt og det er en skøn blanding af gulerødder, kål, salat, peberfrugt, løg, tomater, ja nærmest alt – og så bestilte vi stegte kæmperejer med thaibasilikum, samt to andre retter. Tjeneren kom tilbage med vores mad og kæresten øste op på sin tallerken. Vi begyndte begge med rejerne og pludselig så han helt forkert ud i ansigtet… Vi havde fået rejer i chili og peber i stedet for rejer i thaibasilikum! Kæresten er ikke helt så vild med stærk mad, som jeg er, så han var næsten ved at falde ned af stolen, så stærkt var det. Men han var super sej, for han spiste det hele og tog faktisk en gang mere af de stærke rejer 😀Phi PhiSkønne retter og smuk udsigt på Phi Phi Don 😀

Desserterne første aften bestod af dybstegte bananer med is og dybstegte ananasskiver. Bananerne var vendt i en form for smuldret krummer og de var så søde, at jeg fik trækninger i kinderne. Ananas var friske skiver af ananas, der var dyppet i beignet dej og friturestegt. Ikke min kop the.
Anden aften bestod desserten af dybstegte skiver af æble. Det smagte såmænd ok, men efter to stykker havde jeg fået nok.

Thaierne dybsteger rigtig meget af deres mad, så det er virkelig svært at bevare den slanke linje 😉

En lille ekstra bemærkning; jo vi besøgte også Maya Bay fra Leonardo Di Caprio filmen The Beach – wauw, der er smukt og vandskrække jeg snorklede fra en longtail båd på 6 meters dybde 😀

For at du ikke skal blive helt overfyldt med mine mad oplevelser, har jeg valgt at dele det op – tre ugers mad oplevelser, kan ikke gøres kort. Der kommer, derfor, et lille Thailand – mad – del 2 også, og du bliver jo nødt til at finde ud af om jeg nåede mine mål 😉 Så følge med herinde 🙂

Glæd dig til næste indlæg om alle de dejlige og knap så dejlige madoplevelser i Thailand 🙂

2 thoughts on “Thailand – mad – del 1”

• Kære TK,

Der er også rigtig skønt 🙂 Søde mennesker, dejlig varme, vidunderlige Bounty strande, spændende kultur, frodigt og fantastisk mad 😀